Martin Kozub

SteamOS od Valve přinese AAA tituly na Linux

24. 09. 2013 12:00:00
Linuxoví uživatelé mají zase jednou obrovský důvod k oslavě. Opět za ním stojí jedna z největších herních společností, která oficiálně a významně Linuxu pomáhá již od zimy minulého roku. Tentokrát přišli s vlastním linuxovým operačním systémem, čímž významně usnadní a urychlí příchod nových her na Linux.

Pro nikoho kdo sleduje dění kolem Linuxu není asi žádným překvapením, že se tato svobodná platforma poměrně rychle stává velmi významnou také v herní sféře, kde byla dlouhá léta výrazně pozadu. Již nyní v katalogu Steamu naleznete 184 linuxových her a další desítky se nyní nacházejí ve stádiu vývoje. Podporu Linuxu oznámilo jen za poslední rok poměrně velké množství vývojářů, za zmínku stojí třeba studia Paradox Interactive, 4A Games či Sports Interactive, ale celkem logicky se očekávají i další velcí hráči, například Blizzard a EA.

Valve a Linux, jak šel čas ...

  • Je až s podivem, jak dávno se vývojáři Valve začali o Linux zajímat. Již 13. září 2007 zveřejnili inzerát, ve kterém hledali člověka schopného portovat hry určené původně pouze pro Windows na Linux.

  • Později, v listopadu 2008, byl nalezen linuxový kód přímo ve hře Left 4 Dead – nacházely se zde 4 linuxové knihovny a specifický kód ve spouštěcím skriptu. Finální verze hry byla již vyčištěna, jelikož cílila pouze na Windows.

  • O dva roky později byl herní klient Steam oficiálně vydán pro Mac OS X. Ovšem i zde se objevil linuxový kód, což více než naznačovalo zájem Valve o expanzi svého herního portfolia a celého obchodu i na Linux. I přes to, že s trochou snahy bylo možné Steam na Linuxu spustit již tehdy, v květnu 2010, Valve podporu Linuxu vyvrátilo.

Nakonec tedy v dubnu 2012 server phoronix.com odhalil nezvratné důkazy o linuxové verzi Steamu, což po krátké době oficiálně potvrdil také samotný linuxový tým na nově vzniklém blogu.


Zajímá vás toto téma? K historii linuxového Steamu si můžete něco málo přečíst také zde:
Steam pro Linux – herní (r)evoluce

Nový software a funkční hardware

Ze snahy Valve vytvořit z Linuxu skutečnou herní platformu těží kromě samotné společnosti také uživatelé, především ti náročnější. Linuxu, obzvláště Ubuntu, se dařilo cílit na běžné uživatele již dlouho, ale kvůli omezenému množství aplikací a her a také problémům s ovladači grafických karet a nových či specifických zařízení se mnoha distribucím dařilo jen velmi málo. Běžný uživatel se k Linuxu dohmátl v podstatě pouze v případě, že byl součástí počítače, který si pořídil, a náročnější (zkušenější) uživatel schopný instalace Linuxu se mu zase obloukem vyhnul, protože by nedokázal zastoupit všudypřítomná Windows.

To se ale s rostoucím časem mění a nemohou za to jen nová a pěkněji vypadající prostředí, ale především větší podpora ze strany vývojářů a širší zastoupení na trhu s počítači, kde se Linux objevuje stále častěji jako výchozí operační systém.

steam.png

Co si Valve od SteamOS slibuje?

Nový systém není jen baštou pro všechny uživatele Linuxu, ale především pro Valve, která se takto snaží vymanit ze závislosti na rozhodnutích Microsoftu. Kromě toho si ale také slibuje vyšší výkon a univerzálnost svého svobodného řešení.

SteamOS nemá konkurenci a umožní běh současných linuxových her i mnoha AAA titulů, které budou na tento operační systém portovány, alespoň podle aktuálních informací, již tento nebo příští rok. Životaschopnost platformy zajistí mimo jiné fakt, že SteamOS bude nasazen jako výchozí operační systém na připravovanou konzoli od Valve a bude zároveň dostupný všem výrobcům herních konzolí, kteří ho tak budou moci bez nutnosti platit jakékoliv licenční poplatky použít.

Pokud se vize Gabe Newella, spoluzakladatele a ředitele Valve naplní, bude v budoucnu existovat jedna univerzální a přitom svobodná platforma, která plně nahradí Windows. Můžeme se tak těšit na stále otevřený operační systém, který jde přesně proti proudu mnohými kritizovaných Windows 8.

Autor: Martin Kozub | karma: 8.60 | přečteno: 482 ×
Poslední články autora