Martin Kozub

Ubuntu Touch, aneb nezvyklé mládě lenochoda dvouprstého

3. 08. 2014 18:00:00
Před pár dny jsem se rozhodl nainstalovat a vyzkoušet Ubuntu Touch na svém tabletu Nexus 7 2013 LTE. Ačkoliv se nejedná o oficiálně podporovaný hardware, Canonical spravuje pouze verzi pro Nexus 7 2013 WiFi, veškeré hardwarové komponenty jsou i na tomto tabletu plně funkční, ale jen většinou ...

V nadpise jsem si dovolil obrazně, leč ze zkušenosti bohužel celkem trefně, označit aktuální vývojovou verzi Ubuntu Touch. Jedná se o zajímavý kousek softwaru, který bezesporu zaujme nejednoho linuxového geeka – plně funkční příkazová řádka a kompletní linuxový systém, i když tak trochu mutant s Androidem, na mobilním zařízení je velice lákavá představa – ale bohužel, pakliže jste náročnější uživatel, budete mít, alespoň zatím, velký problém.

Lokalizace v podstatě chybí
Canonical stále v mnoha ohledech spoléhá na komunitu okolo Ubuntu, která mu pomáhá jak ve zvyšování povědomí o Ubuntu v jednotlivých regionech, tak například v lokalizaci (překládání) jednotlivých součástí systému.

Zatímco dříve tento koncept fungoval celkem dobře a o Ubuntu byl velký zájem, v posledních letech lze pozorovat postupný opad zájmu o tyto aktivity, který jde ruku v ruce s faktem, že geekovská komunita kolem Ubuntu se prakticky rozpadla. Pár lidí odešlo tuhle k Arch Linuxu, někteří jiní zase tamhle k Fedoře ... jednoduše Ubuntu ztratilo mezi znalci atraktivitu, kterou mělo dříve, a za vinu to nelze dávat nikomu jinému, než právě Canonicalu, který si již hraje převážně na svém písečku. Podobně se ale bohužel začali chovat i jiní.

Ale abych neodbíhal moc daleko ... desktopové Ubuntu má zatím brilantní českou lokalizaci, nicméně ta, obávám se, již spíše jen dožívá z dob dávno minulých. Až Canonical nahradí Unity 7 za Unity 8, změní se nejen samotné prostředí, ale i spousta výchozích programů, které jsou nyní společné s projektem Gnome. Jakmile tento přechod nastane, je dost pravděpodobné, že se objeví mnoho děr v lokalizaci desktopu. Zmiňuji to zde proto, že kód Unity 8 a jeho součásti budou společné jak pro počítače, tak pro mobily – přičemž mobilní Ubuntu od počátku na tomto kódu staví.

A právě při mém testování Ubuntu Touch jsem na problémy s lokalizací narazil. Úvodní spuštění s sebou nese také uvítací obrazovku, kde vás systém požádá o základní nastavení, mezi nimi i výběr jazyka. Čeština sice v seznamu nechybí, ale jen málo která část systému je přeložena – v podstatě na vás bude všechno stále mluvit anglicky.

ubuntu_touch_languages.jpg

Jedná se však o testovací systém a je jisté, že pokud se u nás bude někdy nějaké zařízení s Ubuntu Touch prodávat, bude také bezesporu plně přeloženo do češtiny, tak jako je tomu nyní například u Androidu. Řešení se ale zajisté dočkají i další níže zmíněné zádrhely.

Ubuntu Touch si s Neuxsem občas parádně rozumí
První start systému byl v mém testovaní hodně dlouhý a po deseti minutách stále černé obrazovky jsem byl již notně nervózní (na toto chování upozorňují i sami vývojáři), ale nakonec se mi zobrazila uvítací obrazovka a já jsem mohl začít vyplňovat jednotlivé dotazy. Nedošel jsem daleko a přišlo na nastavení WiFi. Ta bohužel nefungovala a tak jsem se na žádnou síť, vyjma té mobilní, nepřipojil. Zkoušel jsem zadat veškeré údaje ručně, ale nebylo to jen nefunkčním skenováním, zřejmě se vůbec nenačetl ovladač WiFi.

První restart ...
Hurá, WiFi konečně fungovala a tak jsem se s nadšením chystal zadat heslo. Jenže nyní systém trpěl pro změnu dalším neduhem, nefungovala klávesnice. Zkoušel jsem různá místa pro zadávání textu, ale nikde se mi nepodařilo přimět softwarovou klávesnici ke spolupráci.

Druhý restart ...
Fajn, konečně fungovalo vše jak má a já jsem tak mohl zkoušet jednotlivé programy.

Připojení na internet, když už se chytne, funguje perfektně. Webový prohlížeč je použitelný a přehraje i Youtube videa za pomocí HTML5, čímž jsem úspěšně otestoval zvuk. Bohužel ovládání celého systému i jednotlivých aplikací je hodně nezvyklé, což mi především u webového prohlížeče dělalo nemalé problémy – zvyknout si na obskurní umístění zadávání url, procházení historie či přepínání mezi panely mi dělalo problémy a obávám se, že bych si na něj jen tak nezvykl. Nehledě na to, že nestačilo jen kliknout na tlačítko, ale to se muselo ještě odkrýt vyrolováním panelu ze spodního okraje obrazovky.

Ubuntu_Phone.jpg

I další akce, vlasntě celé ovládání systému, se provádí skrze jezdění prsty ze všech stran obrazovky, které mi osobně nesedlo, ačkoliv na ukázkových videích vypadá povedeně a hladce.

Zvyklý na svižné reakce z desktopového Ubuntu nebo Androidu byly ty v Ubuntu Touch často velmi pomalé. Základní prostředí klouzalo sice jako po másle, ale spuštění téměř jakékoliv aplikace znamenalo i několikasekundové čekání. Pochopil bych to u složitějších aplikací třetích stran, ale jednalo se o takové maličkosti jako byla kalkulačka nebo dokonce jednotlivé položky v nastavení, kde jsem musel opravdu hodně dlouho čekat na to, než se mi zobrazilo nastavení WiFi či informace o systému.

Instalace dodatečných programů stran
Ubuntu Touch je v základu vybaven jen těmi nejzákladnějšími aplikacemi. Za zmínku stojí především Webový prohlížeč, telefonní aplikace, SMS aplikace, multimediální přehrávač a také třeba prohlížeč obrázků, fotoaparát, kontakty, prohlížeč souborů, poznámky a milá příkazová řádka. Vše ostatní jsou vlastně jen odkazy, které se spustí ve webovém prohlížeči – například Gmail či Facebook.

Je tady ještě pár důležitých systémových aplikací – nastavení, které mimo jiné disponuje také schopností instalace OTA aktualizací a obchod s aplikacemi.

Obchod je zatím velice jednoduchý a vyžaduje existující Ubuntu Single Sing On účet. Bohužel, poněkud strohá je také celková nabídka instalovatelných aplikací, která obsahuje několik spouštěčů webových služeb, tři hry a hrstku další aplikací, například úkolovník.

Třetí restart ...
Opět nefungovala WiFi – a jak jsem zjistil, tak tentokrát ani výstup zvuku. Další restart by zřejmě celou situaci vyřešil, ale otázkou je, na jak dlouho. Rozhodl jsem se tedy vrátit k původnímu Androidu a opět si užívat svižný systém, který nejenže funguje, ale navíc oplývá vším, co na svém přístroji potřebuji.

Závěrem
V žádném případě neshazuji a nekritizuji Ubuntu Touch. Canonical není dostatečně velká firma na to, aby zvládla celý systém vyvinout přes noc a navíc bez chyb. S Ubuntu Touch zatím ani nelze oficiálně nějaké zařízení koupit a jsem si jist, že až tomu tak bude, systém bude plně optimalizován a uživatelé mobilního Ubuntu si nebudou mít co se týče stability a funkčnosti na co stěžovat.

Nicméně, aktuálně je dle mého názoru Ubuntu Touch nepoužitelný, zvláště chce-li uživatel plně funkční systém. Pokud vám ale stačí telefonní funkce, focení, občasné čtení webových stránek a jste-li ochotni překousnout některé nedodělky, pak Ubuntu Touch stojí alespoň za vyzkoušení.

Máte-li Nexus 4, 7 (2013) či 10, pak jste na nejlepší cestě k plně funkčnímu mobilnímu Ubuntu. Na oficiálních stránkách naleznete instrukce k instalaci pro jednotlivá zařízení – ta je automatická a nevyžaduje vlastně žádné speciální znalosti.

Ostatně, Android dříve také nebýval zcela funkční systém. Dnes byste ho možná ani nepoznali. Neobsahoval žádný obchod s aplikacemi, těžkopádně se ovládal a na zařízení, kde jsem ho v dobách dávno minulých zkoušel (Nokia N810), běžel ukrutně pomalu. A stejně jako nyní Ubuntu Touch, ani Android jsem tehdy na svém tabletu dlouho nesnesl.

android_on_n810.jpg

Když už jsem u této stařičké Nokie N810, byl to sice již v době vydání zastaralý hardware, který navíc Nokia nedotáhla až do konce a opomněla například i takové věci, jako byla 3D akcelerace (přestože to hardware uměl), ale byl to můj poslední přístroj, kde jsem se cítil jako v linuxovém ráji. Výchozí systém byl postaven na Debianu a bylo na něj portováno několik klasických linuxových programů a dokonce i prostředí (KDE 4, Window Maker). Na přístroji ale běželo nativně i Ubuntu (později Mer), čistý Debian či svižná, již neexistující, distribuce Mamona. Jeho nástupce Nokia N900 se ke mně bohužel nikdy nedostal.

Ačkoliv jsem už z hraní si v takovém měřítku vyrostl, sále tak trochu doufám, že Ubuntu Touch přinese něco podobného, co by mi opět umožnilo spouštět věci, které jsou běžně dostupné pouze na plnohodnotných počítačích, ačkoliv je to v dnešním světě již spíše jen fikce a nikomu se moc nechce investovat čas do věcí, které jsou na tabletu či mobilním telefonu v podstatě nepoužitelné.

Autor: Martin Kozub | karma: 11.49 | přečteno: 1254 ×
Poslední články autora